torsdag 21 januari 2016

Strålningsbehandling dag 14







 Vår resa med Kristers strålbehandling mot cancern i urinblåsan går vidare.

Som jag skrev i inlägget 12/1 skall han strålbehandlas 33 gånger. Idag var det fjortonde gången. Dessa gånger plus ytterligare fem, så har vi kommit drygt halvvägs.
Det är med Kristers och personalens på Strålningen, godkännande som jag lägger upp dagens bilder och videofilmer från behandlingen.

Efter några dagars Jönköpingsresor med riktigt dåliga vägar, både oplogade och glashala, fick vi en riktigt fin resa idag. Det var som att färdas genom olika konstverk. Eller sagolandskap.
Säga vad man vill om årstiden vinter. Men är det riktigt vinterväder, då är vintern en stor konstnär.




Som jag också berättade i förra blogginlägget, är både lokaler och maskiner på Strålningen helt nya.

Jag upplever det inte som en sjukhumiljö när jag kommer dit. Väntrummet "Tellus", ser inbjudande ut med ett fint akvarium och inte minst kaffeautomaten.




Eftersom både jag och Krister är mäkta imponerade av maskinerna och deras teknink, den underbara personalen, vill vi gärna dokumentera en av Kristers besök på behandlingen.


Jag fick vara med vid förberedelsen inne i strålningsrummet.



Förberedelse



Vid förberedelsen inför strålningarna har små punkter tatuerats in på kroppen, där strålarna riktas emot.
De gröna och röda strålarna som syns på filmen, har med strålningsprecisionen att göra. För mig en hel vetenskap, men att strålarna bildar ett kryss exakt över tatueringspunkterna såg jag.
 





När förberedelserna var klara, lämnade vi Krister och rummet, för att gå till "kontrollrummet", där strålningen styrs från och bevakas genom olika skärmar.
Eftersom ingen får vara i rummet under strålningen, filmade jag det hela på övervakningskameran.





De två supergoa tjejerna, som idag tog hand om Krister och som var så snälla och lät mig vara med.




Allt verkar vara så genomtänkt, för patienternas bästa.
Ett exempel på det är, den lugna och avslappnande vyn som finns i taket, för att vila ögonen på.








T.C.Y.

1 kommentar:

  1. Bedrövad blev jag allt. Nu har jag inte varit inne på din blogg på väldigt lång tid. Har missat totalt vad det är ni nu går igenom.(IGEN)Att ni har ork och styrka är ett under. Varför ska det slå ner hos er gång på gång. kan inte säga annat. Var finns det för rättvisa. Det känns inte ok att skriva hur bra vi har det i vår familj.Kram till er båda.

    SvaraRadera