onsdag 4 februari 2015

Semeltider

Kärt barn har många namn.


 


Fastlagsbulle, semla, fettisdagsbulle och hetvägg.  
För mig är det antingen en semla eller fastlagsbulle.


Som tidigare år, när jag runt Jul sett annonser från bagerier, att det finns semlor att köpa, har jag sagt "inte förrän till Fastlagssöndagen".
Men, jag är inte sämre än att jag kan ändra mig.
Redan förra veckan köpte vi semlor i en livsmedelsbutik. Första och sista gången av just den sorten. Torr, mandelmassa som verkade vara marsipan och lite grädde.
Som plåster på såren, unnade vi oss var sin semla idag också.
Vilken skillnad!!! Visserligen var de vi köpte idag 7:50 kronor dyrare, men mer än väl värda sitt pris.
Jag har än idag inte lyckats hitta något bageri som bakar godare semlor än,( O.B.S! lite reklam) Bernts Konditori.

Troligtvis en skröna, men lite rolig i varje fall:




Throwback Thursday - Frihet åt semlorna!

”Fastlagsbullar får man icke äta när som helst”. Det skriver Göteborgs Tidning i januari 1952 och beskriver hur våra kollegor bötfällde bagare som var för snabba med mandelmassan.
 
Anledningen? Det var upp till jordbruksnämnden att fastställa när det var dags för bullätande. Inte bagarna själva. 

Tiderna förändras och vi med den. Njut av din semla. 
Vi gör tummen upp för semlor året om.

#TBT



Kopierat från Facebook
Throwback Thursday - Frihet åt semlorna!
”Fastlagsbullar får man icke äta när som helst”. Det skriver Göteborgs Tidning i januari 1952 och beskriver hur våra kollegor bötfällde bagare som var för snabba med mandelmassan.
Anledningen? Det var upp till jordbruksnämnden att fastställa när det var dags för bullätande. Inte bagarna själva.
Tiderna förändras och vi med den. Njut av din semla.
Vi gör tummen upp för semlor året om.
‪#‎TBT‬



Tror jag skall köpa två semlor nästa gång och äta en hetvägg också :)


T.C.Y.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar