onsdag 2 september 2015

Min "Odlingsdagbok" 2015


Dröm
om morgondagen
Minns 
gårdagen
Lev
idag
 



 På de drygt fyra månader, som jag inte har uppdaterat bloggen, har jag både förberett övervintrade perenner, fröodlat tomater, planterat om växter för att kunna njuta av både trädgård och vilda blommor under sommaren.


Övervintrade plantor åker Taxi till trädgården


Tomatplantor och Pelargonsticklingar på tillvänjning i växthuset







 De flesta perenna plantorna hade förvarats under växtbelysning och svalt inomhus under vintern. Och dem kan jag inte klaga på, de har verkligen trivts med sommarens väder. Trots få soltimmar mot normalt.
Tomatplantorna har växt på bra. De har varit kraftiga och höga, med många blommor och tomater. Tomater, som de flesta av dem, fortfarande  är gröna . Det får kanske bli "stekta gröna tomater" till hösten.
Jag fick veta av en kvinna, som odlat tomater i 25 år, att denna sommar har varit den sämsta för tomaterna att mogna, på de 25 åren.











 Ett experiment med att odla tomater hängandes upp och ner, det ska jag absolut göra nästa odlingssäsong också.
Det får bli ytterligare ett vädringställ eller, varför inte en torkvinda. Där kommer det få plats många plantor.


(Mindre hål i botten nästa gång)







Toppar från tomatplantor. Skall testa att odla inomhus under växtbelysning i vinter.



Skam den som ger sig. Jag har redan beställt hem frön från tio olika tomatsorter. Skall också spara kärnor av de tomater, som är godast av den egna skörden. 

Några sorter har vi äntligen kunnat smaka på. Av dem finns det en sort, som jag inte ska odla nästa år. Det är den lilla mörka till vänster på fatet. Den är inte så god och har gett liten skörd.





Något som är nytt för mig i år, är ampeljordgubbar.
Tre plantor beställde jag, som det tog lång tid för,innan de kom igång att växa. Så några stora mängder bär har det inte blivit, i varje fall inte som har mognat ännu. Vi har kunnat smaka på varsin jordgubbe och de var riktigt goda.




Fin ceriserosa färg på jordgubbsblommorna






 Några av de växter, som fanns här på Norlid när jag var barn.

Skogs eller Ängsnyckel (Vild Orkidé)









Fingerborgsblomma (Digitalis)











Akleja






Svärdslilja








Fetknopp

Såpnejlika (Doftar ljuvligt)



Gammal växt. Troligtvis före medeltiden. Användes förr som såpa.












Kungsmynta (Älskad av fjärilar och humlor. Troligen självsådd)



















                                                               Övervintrade perenner.
                                          
















Tulpanpelargon



                                         





















Kärlekspelargon, Mårbackapelargon m.fl

Trädgårdstomten Albert vilar i skuggan under Mårbackapelatgonen








Luktärtor är ett måste. Tacksam snittblomma med härlig doft.





Chokladblomma (doftar god choklad)







Vallmo (Fått en frökapsel av Cajsa <3 )
Café Amadeus
Hortensia (Mors Dagspresent från Tina för flera år sedan.)
                                                                 Måste få komma in i bostaden, när det blir frost.                                        

Vindruvor Zilga





Krister med vår gamle trotjänare. Värdefull både såsom sommar och vinter.




 "Odlingsdagboken" får avslutas med en skön sommarkvällsbild.
Bloggen skall jag ha som en liten ask. En ask, som jag kan öppna och njuta av, när höststormar och regn, snöyra och köldgrader, kommer på besök framöver.


Lägg till bildtext


 T.C.Y.






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar