torsdag 24 september 2015

Min "Odlingsdagbok" 2015. Kapitel 2

23:e September 2015,  Höstdagjämning.

Riktigt skönt väder har det varit idag, +15, 4 grader, sent på eftermiddagen.

Nu är vi så gott som klara, med att städat ut sommaren, förberett för höst och vinter i trädgården och växthuset. Lite vemodigt känns det allt, samtidigt som jag längtar lite till hösten.
Höst och vinter innebär inte så många "måsten", som vår och sommar gör. Fina färger i naturen, frisk luft och mys inomhus.

Perennerna är förberedda för en tur till övervintringsstället.
Där finns nya lysrör till växtbelysningen och frostvakt när det blir köldgrader. Så länge väderprognosen inte lovar under +8 , får de stå kvar ute så vi kan njuta av blomningen så länge som möjligt. När termometern talar om när det är dags för flytt, behöver Krister bara koppla på kärran till 4-hjulingen för att köra in plantorna. Men innan dess, kommer jag att klippa bort alla blommor, hur svårt det än känns att göra det.






   Det blir mer än ett lass på kärran. De plantor som inte fått plats på kärran, står i samlad trupp och väntar på sin tur.












































 Fuchsian blommar fortfarande så fint och har många knoppar på G. Jag måste försöka att hitta någon plats inne i bostaden för den, tills den blommat över.
















 Inte en vindruva finns kvar på vinrankan. Det är, tror jag, första året som detta har hänt. Jag har alltid fått klippa bort och kasta vindruvor tidigare år.




 Tomatplantorna inne i växthuset, ser inte längre så nöjda ut med tillvaron . Jag skördade de flesta av tomaterna som fanns  idag, men lät de som var riktigt gröna hänga kvar på plantorna. Med lite solsken och lite tur, kanske några av dem hinner få lite mer färg.




 Dagens skörd.
Märkta med vilken sort, ska de nu få mogna mörkt och svalt. Av så gott som varje sort skall jag spara frön (kärnor) inför nästa odlingssäsong.


 


 Av 1,5 kg gröna tomater, blev det de här två burkarna.
Syltade tomater är så gott till stekt kött. Kanske det får bli en burk till av de som är kvar i växthuset.


 



Torkade örter, som jag jag ska kunna "sniffa" på och känna doften av.



















Den trogna ampeljordgubben levererar fortfarande. 




 Cymbidium och Coelogyne, är de enda orkidéer, som fortfarande får vara kvar i växthuset. Först när det blir varning för frost, får de flytta in.




 I källaren rumsterar nu de orkidéer som varit ute i växthuset under sommaren.
De kan också glädjas åt ny växtbelysning. De har tydligen trivts i sommar, eftersom flera av dem kommer med blomstänglar nu. Och det gillar jag.




T.C.Y.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar