söndag 3 april 2016

Vårsysslor och lite annat


Tiden går fort. 

Det är nu sju veckor sedan Krister avslutade strålningsbehandlingen.......... och fortfarande har han inte fått någon kallelse för skiktröntgen och inte heller något återbesök för besked om resultatet av strålningen. 
Det var jobbigt med alla resorna för behandlingen, men det är ta mig sjutton mycket värre med denna ovissa väntan.
Vi tror och hoppas på ett tillfredsställande resultat och njuter av och tar vara på dagen.

Idag är det 3:e April och vi firade Påsk, redan för en vecka sedan. 
Påskafton och Påskdagen firade vi tillsammans med Tina och Cajsa. En liten enkel påsksupé och så lite gott vin på kvällen blev det. Men ingen påskeld eller påsksmällare, inte ens prickskjutning med luftgevär. Vädret inbjöd inte till någon utevistelse, regn och lite blåsigt.





Denna maffiga orkidé, en Dendrobium, fick vi som påskpresent av våra flickor när de kom på Påskafton. Den kommer blomma länge med så många knoppar. (Om den nu får den skötsel som den vill ha.)

Många av mina orkidéer har jag fått markera som "döda" i min orkidédokumentation.
Men, det finns också de orkidéer som försöker se till att antalet inte sjunker för mycket.
En Phalaenopsis equestris, som jag haft ganska länge och som har fått keikies (barn), är nu inte bara mamma utan har också blivit mormor, till tvillingar. 




I glaskrukan står "barn nummer ett", som nu är mamma till "tvillingarna". På stängeln till vänster sitter den ena och blommar nu, på stängeln till höger kommer kommer den andra alldeles i toppen av stjälken. Sådana här orkidéupplevelser gör att orkidéintresset får en extra kick. Det behövs när den ena efter den andra plantan får åka på komposten.

Tomat och gurkodlingen verkar gå bra, "peppar, peppar ta i trä". (Knackar mig i huvudet ;) )






Tomatplantorna frösådde jag 11: februari, gurkplantorna några dagar senare.
Jag var för tidigt ute med att så, men det är inte så lätt när det kliar i fingrarna för att sätta igång. 
Får nog sätta upp bubbelplast och frostvakten i växthuset, då kan de få flytta ut dit. Ska bara tvätta glaset i växthuset först, blir det någorlunda varmt i morgon, så ska jag göra det då.

Förra sommaren när jag vattnade hos Magnus och Pia, när de var på semester, samlade jag på mig frökapslar av små minipenséer. Mot förmodan grodde, jag tror alla fröerna, så nu har jag säkert 400 microsmå plantor.Jag har omskolat en hel del, men har minst lika många småttingar kvar. Klarar de omskolade sig, blir det till att kasta de som är kvar i såjorden.







Idag blev det premiär för flytt från vinterförvaring till växthuset, för ett par växter. Det var bl.a ampeljordgubbar, jordgubbsmynta, Christmas Tree, ramslök och smultron.



De plantorna fick åka enhjuling, resterande kommer att få åka fyrhjuling.


I eftermiddags när jag gav de vilda fåglarna mat, ja då blev jag riktigt lycklig. När jag höll på vid fågelbordet kom den så söta Stjärtmesen och åt. Den ser ut som en liten ullboll med lång stjärt. Jag var ca. 30 cm från dem och hade som tur var med mig mobilen. Utan att de blev rädda, kunde jag ta upp den ur fickan och filma när de åt.
(Om ljudet är högt på kan man höra hur de tjattrar och hur en talgtoxe, inte lika tuff, sitter i trädet bredvid, och man hör hur irriterad den är av min närvaro)




T.C.Y.





1 kommentar:

  1. Fina bilder och som vanligt bra berättelse.
    Brorsan

    SvaraRadera