tisdag 26 april 2016

Luriga April


För knappt en vecka sedan stog jag ute i bara bikinibehå och planterade om tomatplantorna för sista gången, nu i hinkar.
Nöjd och belåten med resultatet, hängde jag in dom i plasttältet, som jag provisoriskt gjort i växthuset, och med frostvakten som vakar över temperaturen där inne. Med facit i hand, så är det allt tur att jag har frostvakten där.
Så typiskt April. Sol, regn, snö, hagel och nattfrost. De två sista nätterna har termometern visat  - 2,2 grader.
Stor tacksamhet till den person, som uppfann frostvakten, som startar när temperaturen är under +13 grader i tältet.


 22 April. Nu vill det till att hålla tummarna. Hoppas på många tomater och minst en av varje sort, så jag kan spara några kärnor att så nästa odlingssäsong.





24 April. Inte direkt önskeväder, men jag tror detta är vad som behövs, för att våren, som ska hälsas välkommen till helgen, känner sig välkommen. Och kommer då.



Tråkigt för växtligeheten, men värre för alla småfåglar, speciellt flyttfåglarna som inte är vana vid vintern.
Vi har haft flockar med runt tjugo Bofinkar, som varit och ätit av fågelmaten. Jag led verkligen med den lille Bofinken Knut, som gick runt bland haglet utanför fönstret.





 

_ _ _ _ _


En bild kan säga mer än tusen ord.
Här om dagen när Krister skalade ett apelsin till sig, frågade han om jag ville ha halva eftersom det var så stort. Jag tackade ja och fick ena halvan och samtidigt skalen från apelsinet. 
Om jag blev förvånad, när jag lade ifrån mig skalen på bänken?! Jo det blev jag. Ett av skalen var ett fint hjärtan.
Delad kärlek är dubbel kärlek. Hjärtat ligger nu i press och jag ska försöka klura ut hur jag ska kunna behålla det, utan att det skrumpnar eller ruttnar. (Tar gärna emot "konserveringstips").






"Inga brev är bra brev". Men inte alltid. I varje fall inte som nu, när vi vet att det måste komma ett brev med en kallelse för röntgen, till Krister. Innan dess inget besked om resultatet av strålningarna. Om två dagar är det tio veckor sedan sista strålningen. Nu tycker vi att det är en onödigt lång och energikrävande väntan.

Under tiden vi väntat, har jag varit hos sjukgymnast och fått träningsschema för tumbasartros och hälsporre. Inta några svåra eller jobbiga övningar alls, men det vill till att ha disciplin på sig och träna efter schemat.

                                       
                                                _ _ _ _ _

Flera kända artister har under senaste året avlidit. Både svenska och utländska. Tråkigt, de tillförde så mycket med sin musik och deras musik kommer alltid att finnas kvar.

1977 den störste av alla, Kungen Elvis bara 42 år och nu Prince 57 år. 
När "Purple Rain" spelas, då skruvar jag upp volymen och njuter.
 

 http://fr.musicplayon.com/play?v=438031


Bilder för att hedra Prince, som min kusins dotter i USA, delat på facebook. 

 The Eiffel Tower, The Empire State Building, Niagara Falls, and The Superdome tonight

T.C.Y.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar