söndag 15 maj 2016

Pingsthelgen 2016



Vilken fin Pingstafton vi har fått vara med om.

Vi fick vara med och fira vårt yngsta barnbarn Cajsas konfirmation.
Det är något speciellt med konfirmation. Så härligt att se när de fina ungdomarna tågar in i kyrkan i sina vita kåpor. Lite rörande tycker jag, som ett steg in i vuxenvärlden. Och framför allt en bekräftelse på Dopet.





 Konfirmationen hölls i Hångers kyrka. För mig lite speciellt, eftersom jag älskar altartavlan, som är så fin och likadan som altartavlan i Gnosjö kyrka. 
Den inger trygghet och har följt mig sedan jag var liten och gick i söndagsskolan, konfirmerades och när jag och Krister gifte oss i Gnosjö kyrka.




Efter konfirmationsgudstjänsten, åkte vi vidare till församlingshemmet i Forsheda, där Cajsa bjöd på god mat och kaffe med tårta. 


Tårtan, som är gjord efter Cajsas önskemål.




Naturen är som vackrast vid Pingstiden. När vi åkte till Hånger, gick vägen stundtals genom bokskog. Det var lite som att åka genom en grönskande, lummig och skir sal.

Vädret har varit riktigt soligt och varmt sista tiden. 
Perfekt, för nu har jag fått allt färdigplanterat och det som behövts klippas ner klart. Växterna har fått sin rätta plats, där de ska växa till sig och framöver ge både blomfägring och tomater. (Förhoppningsvis). 

 Kanske det lär blir någon slanggurka också. Men jag och gurkodling går inte så bra ihop. Av drygt 10 plantor som jag frösått, har jag nu två kvar, där den ena egentligen kan räknas som en halv. Ja ja, om mina plantor inte vill, så finns det gurkor i affären.



 Tack Tina för den egenhändigt dekorerade vattenflaskan. Den är perfekt att ha med ute när jag "arbetar" i trädgården eller växthuset.

Lagom till Pingsthelgen ändrades vädret rejält. Till betydligt kallare temperatur. +5 grader på natten är väl svalt för speciellt tomatplantorna. Men jag tar risken att ha kvar dem ute utan att täcka över dem. 

Vi har väntat och väntat på att Krister skall få kallelse till Urulogen, så vi ska få ett resultat av strålningarna.
Till sist ringde vi och kollade om  och när det blir. Svaret blev i slutet av Maj.
En kallelse kom i veckan med tid till 30 Maj. Dagen efter ringde de från Urulogen och ändrade tiden till 17 Maj.
Nu väntar vi inte, nu hoppas vi!!!

T.C.Y.   
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar