söndag 16 oktober 2016

Hobby-odlingsnörd



Jag, en hobby-odlingsnörd?  Ja  kanske det.


Ett citat av Martin Luther, "Om jag visste  att världen skulle gå under imorgon, skulle jag ändå plantera mitt äppelträd idag."

Jag har inga planer på att plantera något äppelträd  just idag, men fortsätter att planera nästa års odling.
Idag kom lite nya fröer med posten. Det är tomatsorter som är nya för mig, gurka och chili. Det blir första gången jag odlar chili, så det blir spännande.




Höststädningen i växthuset är klar, förutom att vi väntar på vinrankan, som ska fälla alla bladen. De som redan har fallit har örterna fått som skydd inför vinterkylan.
Det har varit mycket tvättande av odlingskärl, tillbehör och redskap. Vågar inte riskera att någon ev smitta eller annat oönskat, finns med till nästa år.





Istället för att flytta in under växtbelysningen i källare och andra övervintringsrum, har en växt fått flytta in på en  fönsterbräda i bostaden.
Det är Bägarrankan, som Krister fick av Patricia, efter det positiva besöket hos Urulogen förra gången. Den har blommat så fint och med otroligt många blommor hela sommaren, och gör fortfarande. Så länge den verkar trivas på fönsterbrädan, ska den få stå kvar där. Sedan får den flytta till de andra perennerna under växtbelysningen. Jag vet inte om den över huvud taget går att övervintra, men är väl värd ett försök.





På tal om äppelträd.
Vi har skördat äpplen från vårt enda äppelträd, som har funnits sedan jag bodde här som barn.
Något äppelmos blev det inte. Tre äpplen kunde vi ta hand om, resten hade fåglarna varit och knaprat på. Sammanlagt fanns det ungefär tio till femton äpplen.

Det äppelträdet har en nostalgisk historia.
Mina föräldrar hade tre svärsöner. Var och en fick var sin kvist från olika äppelsorter av Pappa.
Kvistarna fick de sedan ympa på trädet. Vilka sorterna var, ja det har hjärnkontoret slarvat bort. Däremot  var det två olika sorter av årets äpplen.  Kanske vår bror också ympade en sort. Kommer du ihåg vilket, Lennart ?


Någon teori vilken/vilka sorter?



Min syster Alice, kom med paradisäpplen, som var från ett träd i deras trädgård. De blev fina att dekorera med. Jag tycker att bland de finaste dekorationerna, de kan man hämta i naturen.





Idag har jag lagat mat till de övervintrande fåglarna.
Det blev riktigt energirik mat, "talgbollar" gjorda på smält ister. Det fanns ingen talg att köpa i affären.



Istret smälter i grytan.

 Solros och pumpafrön, havregryn, kokosflingor, vildfågelblandning, smör, olivolja och lite slattar av det som fanns hemma och som var lämpligt att blanda i.

Lite smått, gott och blandat till fåglarna. "Man tager vad man haver.



Sexton stora "muffins"blev det.



Fåglarnas meny. Dricka ingår.




T.C.Y.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar