tisdag 25 januari 2011

Den ljusnande framtid är VÅR........

Middagsvila på vägen.
Idag, för en månad sedan var det julafton. I fredags åkte julgranen ut och julpyntet ligger åter igen i sina kartonger och får vila till nästa Jul. Vi hade julsakerna kvar lite längre i år, än vad vi brukar, bara för att kunna mysa av dem, utan att behöva tänka på resorna till Jönköping.
I lördags kom bror L och M med ytterligare två säckar viltfoder, som de köpt åt oss. Vår lilla skogsväg är som en sämre isbana nu. L gav mig tipset att använda sparken när jag ger `grannarna´ mat. En genialisk idé,det är en bra fösäkring för att hålla sig uppe på fötterna, och inte vara som Bambi på hal is ;) Nu levereras maten till rådjur m.fl via sparkstöttning.
Idag hade rådjuren tabberas. Tidigare i vinter, har vi som mest sett fyra rådjur  framme samtidigt. Idag var det åtta stycken som mumsade i sig av morotsslantar och pellets.
Det är så intressant, att varje dag kunna följa de fina djuren. Till de olika utfodringsplatserna är det upptrampade stigar i snön. Jag följde en idag, och bara några meter från maten fanns det fem legor. Sovplats, med ett par meter till mat och på andra hållet ett par meter till en bäck, med rinnande vatten.

I går testade jag om jag kunde ta mig till växthuset, trots all snö. Det var skare, men trots att jag gick försiktigt, som att jag gick på äggskal, plumsade jag ner då och då. Det var det värt. När jag kom fram till växthuset och försökte öppna skjutdörrarna så lyckades det tillräckligt för att jag skulle kunna gå in. 
Trädgårdstomten Albert vaktar växthuset
Ljuvliga känsla!  Hahaha vinter....... där lurade jag dig allt ;)
In och hämta en pall att stå på och en sekatör. Nu skulle vinrankan få sig en frisering. Den brukar jag klippa runt nyår, men det har inte gått i år. Bättre sent än aldrig hoppas jag. Den blev rejält snaggad, kanske klippte jag den för mycket, kanske för lite. Det är som att spela på lotteri tycker jag. Tidigare år har den gett så stor skörd att jag fått slänga en del innan vintern.
Kusin G, om du tittar in på Änglagården och ser vinrankan här, får du gärna tala om vad du tror ;)
    Zilgadruvor



    Det ljusnar mer och mer för varje dag nu, och efter besöket i växthuset känner jag att, NU ÄR VÅREN PÅ VÄG. Allt, ja allt, ska bli ljusare nu, en betydligt ljusare vår än förra våren.
      T och K kämpar fortfarande med biverkningar. T efter operation och cellgifter, K efter strålning. De kämpar på duktigt, och framför allt, det verkar gå bättre och bättre för varje vecka, som går. SKÖNT!!!
      Övervint




      I källaren fortsätter Pelargoniorna att blomma utan uppehåll sedan i somras, också ett bevis kämparglöd.

      T.C.Y

      2 kommentarer:

      1. Vad bra att du kunde klippa rankan i tid...trots allt! Pelargonerna är ju toppenfina ju! Kom att tänka på C´s som hon tog hem på skolavslutningen för några år sedan, som fick åka "bil" :)
        Jag önskar så att jag var där och tittade när de åtta åt,,,vilken underbar syn.
        kul att ni kunde komma hit härom dagen en stund, det får ni göra om snart!!!
        T

        SvaraRadera
      2. Så vackert du skriver om kämparglöd och framtidstro. Jag fick svälja flera gånger för klumpen i halsen.
        Hoppas att vi kan möta våren med glädje. H hälsar till K och flera andra på IP.

        Gunilla

        SvaraRadera