söndag 10 juli 2011

Naturen....ett underverk.




2011 är Internationella Skogsåret.

FN har utlyst 2011 till internationella skogsåret. Under hela året pågår aktiviteter runt om i världen för att uppmärksamma skogen och dess värde.

I vår skog, finns ett träd som vi är lite extra stolta över. Det är en fin Bok, som det skulle vara roligt att veta åldern på.
På bilden är det K, C. som är femte generationen och jag, som är tredje generationen på Norlid.
(Bilderna är tagna i mars 2008)


Det var svårt, men med fingertopparnas hjälp, lyckades vi omfamna Boken.

C har tagit med kikaren på vandringen.

Den ståtliga Boken är värd för många stora och fina trädtickor.


Bilden är inte felvänd ;) det är en av alla tjocka grenar, som finns på Boken.


Söndagen den 19 juni 2011 var det  Vilda Blommornas Dag i Norden.



Årets växt 2011 är Knärot, Goodyera repens (orkidé)

Det är som att meditera, när jag och min kamera går till ängen, för att beundra växterna där. 
Det är en god medicin till vintern, att titta på bilderna från sommarens naturbilder. 


För en vecka sedan, hörde jag Malena Ernman sjunga "I det fria" för första gången. Både text, melodi och hennes sång, gick direkt till mitt hjärta.










Nästan vita Blåklockor. Jag trodde först, att de var så gott som överblommade, men det var de inte. Det fanns knoppar i samma färg.

Jungfru Marie Nycklar (orkidé, Dactylorhiza)
Fridlyst, alla orkidéer är fridlysta i vårt land.

Jungfru Marie Nycklar, i en annan färgton.
Nattviol. Doftar helt ljuvlig på kvällarna. Tyvärr snart överblommad.

Käringtand. På småländska "Kärringatand"

Ska kolla upp vad växten, med de söta 2-3 mm stora blommorna heter.

Gökärt. Min älskade Far, kallade den för "Gökaböxer".
Näpen vitklöver.
Rödklöver.

En ensam orkidé, bredvid nästan överblommade Slåttergubbar (Arnica), som nu är rödlistade i hela landet.


Det är länge sedan jag blev så utskälld, som jag blev i veckan :)
K. har gjort fågelholkar, och två av dem sitter uppsatta på garageväggen. När jag var vid garaget och skulle fixa till en blomlåda, som ramlat ner, var det ett ihållande pipande från ena holken. Ett lika ihållande, men ilsket ´rytande´ hörde jag från en Rhododendronbuske strax intill. När jag tittade efter vad det var, satt det en Talgoxe på en gren med en mask i munnen. Den här föräldern, hade sådan respekt med sig, därför gick bort från arbetet jag höll på med, och direkt vankades det en superb måltid för ungarna.



Ännu mer mat på gång. Jag tror det är en grön larv.

http://www.youtube.com/watch?v=W-vAyqHnEdE


Åkervädden (Fältvädd?), är en välbesökt växt, av bl.a Nässelfjärilar.

Den här lilla grodan mötte jag på vägen.

Vill veta vad det lilla krypet heter ;)
                                                                               

 
Midsommarbuketten.
Midsommarbuketten hade i år åtta sorters blommor. Det viktigaste var endå att det var sju sorter som jag plockat på ängen. Blåklinten, som jag tycker om, är köpta.
Vi hade en skön och jättetrevlig Midsommarafton, tillsammans med kära västkustborna A, I och D. T och hennes familj, gjorde en kort visit, innan de for vidare till goda vänner i Gnosjö.
Tack A, I och inte minst D ;) , för att ni kom och för den goda silltårtan ni hade med er.

Det känns så positivt och SKÖNT, att blogga med både mycket text och många bilder, utan skriva om sjukdomar och tråkigheter.
Lite, lite blir det i alla fall.
T. har ett nytt besök hos cancerläkare i Jönköping i morgon. Jag hoppas och tror att det blir ett positivt besök.
Vår svägerska M. har kommit hem från sjukhuset, och har rehabiliterat sig bra, även om det är en bit kvar innan fullt tillfrisknande.
K. blir bättre och bättre, vad det gäller att svälja. Han väntar på remiss om ett nytt psa-prov.
Och jag själv, har efter remiss från husläkaren, varit på Hudkliniken och tagit prov på ett rött märke i ansiktet. Hudläkaren ringde i veckan och sa att provet visade en sorts cancer, som inte sprider sig, men som kan växa. Därför väntar jag på tid, för att operera bort märket.
Jag oroar mig inte för detta. Eftersom hon, läkaren, hade bild på märket, sa hon att det går bra att operera, "för du har en del rynkor, så det går att dra ihop huden fint". hahahahahaha, man får se det positiva i det negativa.

I eftermiddag var vi i Forsheda och blev bjudna på en god rabarberpaj, jordgubbar och vaniljsås. Mums!
Nu skall jag ut i den sköna kvällen och vattna i växthuset och blomlådor och krukor.
T.C.Y.
















1 kommentar:

  1. Ja det var en gedigen samling bilder du tagit. Men vad fin ängen är!!! Vore roli8gt och veta hur många olika sorts blommor det finns i den. Vet faktiskt om att det finns några som åker ut och inventerar ängar!!! Lilla taljoxen, jag skrattar när jag läste om den *leeer*
    /tina

    SvaraRadera