onsdag 27 juli 2011

En vecka blandad av GODHET och ondska.

Life must go on.

Hur grym kan en människa bli? Svaret fick vi genom nyheterna på radion i fredags eftermiddag. Jag varken vill eller kan ta terroristens namn i min mun. Men syftet med massmordet, tror jag blir tvärtom, vad han tänkte sig. 
Som Norges statsminister, Jens Stoltenberg citerade, från minnesgudtjänsten i domyrkan i Oslo, ”Om en person kan visa så mycket hat, tänk då på all den kärlek vi kan visa tillsammans”.



Förr, när något kändes svårt, brukade jag säga, "det finns de som har det värre". Den senaste tiden har jag lagt till, "men det hjälper inte mig nu". Idag finns det de, som har det värre, och jag är lycklig över, att jag inte hade någon av mina kära med på lägret på Utöya.

Trots alla hemska nyheter på tv, radio och tidningar de senaste dagarna, har det funnits glädje hos oss.

I tisdags förmiddag, förra veckan, kom bror L och M och hälsade på. L hade för avsikt att hjälpa oss att bära ut en väl använd soffa. 
Därefter kom Patricia, som också agerade som `bärare´, innan hon klippte gräset åt oss.
Kristers syster I, kom samtidigt, för att hälsa sin bror välkommen hem, med en fin blombukett.
På eftermiddagen kom herr och fru W. från Anderstorp och hälsade på. G. har jag lärt känna genom OrkidéPrat och H. har varit Kristers arbetskamrat. G. hade bakat en ljuvligt god morotskaka, som de bjöd på.
Visst har man rätt, att känna glädje, över en sån dag :)

På onsdagen kom Patricia tillbaks, men nu för att vara vår målare. Ett av våra rum, skulle få ett lyft. Och det fick det. Sent på fredag eftermiddag var ett noggrant arbete slutfört.
När vi köpte målarfärg på måndagen, fick Krister se en väggdekor med bokstäver, som han tyckte hade kloka visdomsord, vilket jag höll med om. Det blev att vi köpte med oss en sådan också.


Vi är så nöjda med vårt `nya´rum.






Denhär boken fick jag av Patricia, samtidigt som hon poängterade att, "DU FÅR BARA SKRIVA POSITIVT I DEN ". Och det lovade jag :)

I lördags kom M och P, och hälsade på. De var nyss hemkomna, från ett soligt och varmt Korfu. 

I kväll kom T och hennes familj och hälsade på. De var också nyhemkomna, fast från stugan i Båstad.

Krister tar sina dagliga promenader, som han fick recept på när han skrevs ut från sjukhuset. Ett besök hos hjärtsköterskan, är inbokat till 3 augusti.

T.C.Y





1 kommentar:

  1. Allt går vidare i livet. Skönt att det finns positiva händelser också.
    Ha det bra
    Gunilla

    SvaraRadera