torsdag 13 december 2012

Lucianatt

Guardian Angel December



Vi har saknat rådjurens besök i vinter.

Men nu, när väl snön har kommit har vi sett spår av dem. Det är fantastiskt, de måste minnas var vi lade ut viltfoder tidigare år. Det går att följa spåren från en plats till en annan, som om de har kvar stigarna som de gjorde i snön.
Vi har inte lagt ut något foder till dem ännu. Blir det mer snö, blir det till att inhandla några säckar viltfoder, att mata dem med.
Idag fick jag se ett rådjur, och tyckte faktiskt synd om det, när det inte fanns någon mat, som det nog hade förväntat sig.

Fåglarna har däremot matats sedan början av november.
Eftersom det finns gott om nötskrikor, skator och koltrastar, har vi ett nät runt fågelbordet.
Innan vi satte för nätet, tog maten slut jättesnabbt, de större fåglarna tog kommandot över fågelbordet.
Småfåglarna flyger smidigt genom nätet, som samtidigt skyddar för rovfåglar.
Till de fåglar, som inte kommer in till matbordet, lägger vi ut frön på marken.

Nu har vi även satt nät för  "fönstren" på fågelhuset, ett mindre nät.
Anledningen är tre ekorrar.
I början tyckte vi det var roligt att ha dem utanför köksfönstret, och se på deras akrobatiska konster.
Tills en dag, när vi fick se två ekorrar som satt innanför nätet, och mumsade på fågelfrön. Inte en fågel syntes till vid matplatsen.
När jag en dag skulle fylla på med mat, upptäckte jag att innerväggarna, som håller maten på plats, var så gott som söndergnagda på två sidor. Man kan inte säga annat än att ekorrar är klipska och envisa. Det blev till en början hönsnät vi satte upp.
Det dröjde inte länge innan vi fick köpa ett betydligt kraftigare nät och nita dit.
Hönsnätet var en enkel sak för ekorrarna att forcera.
Nu får de nöja sig med fröna, som finns på marken eller havrekärven.


En söt men klipsk liten filur


En riktig atlet


"Herre på täppan"



Verkar rätt nöjd ändå



Nu är det Lucianatten, och det blir till att sätta klockan på väckning, så jag inte missar Lucia på TV kl: 7:00

Jag har tjuvstartat med en Lucia och Stjärngosse. Inte lika vackert, som de Luciatåg  jag brukar se, men roligt.






Med vår gulliga Stjärngosse, önskar jag dig en fin Lucia.



T.C.Y.

1 kommentar:

  1. Så gott att ligga kvar i sängen och titta på Lucia.
    Vi har inte tagit det steget ännu med TV i sovrummet.
    Jag och hundarna satt i soffan och åt kex och min för året bakade smörgåspepparkaka. Mysigt det med.

    Kram

    SvaraRadera