torsdag 30 december 2010

2010....året som prövade oss




Så är då årets sista dag kommen.
Om jag försökte, skulle jag nog kunna inse, att 2010 inte har varit så totalt dystert, som jag upplever det nu.Det har så klart haft sina ljusa stunder också.
I tisdags fick jag åka hem ensam från sjukhuset efter att K har strålats. Han blev inlagd, eftersom strålningarna med värk i och brännskador på halsen som följd , har inneburit att han inte fått i sig tillräckligt med energi, trots alla energidrycker. Mat är över huvudtaget omöjligt för honom att äta. Nu är det dropp som gäller.
Han ringde igår och sa att han får permission över helgen. Det blev inte så, han får inte vara utan dropp så länge, så han skulle bara få vara hemma ett dygn. Därför stannar han kvar på sjukhuset över Nyår. Inte alls roligt för honom. "Bättre brödlös, än rådlös". Jag har bokat ett litet rum på Patienthotellet, så ingen sjukdom kan heller ta ifrån oss, att vaka in 2011 tillsammans.
Det kommer bli helt annorlunda än det Nyårsfirande vi tidigare år har gjort på tu man hand. Då har jag bjudit K på en hemlig trerätters Nyårssupé (med slipstvång ;) )
Supén i år kommer att bestå av banan som förrätt, huvudrätt blir ostkaka med jordgubbssylt efterrätt blir Nobless,(om K över huvud taget kan smaka på något av det). Nyåret skålar vi in med energidryck och saft.
Amadeus har blivit erbjuden logi hos både T och M. Eftersom han är så rädd för fyrverkeri och smällare, känns det inte bra att han där det skjuts mycket mer än vad det gör här. M kommer att bo här under tiden jag är hos K.
På fm ringde T och sa att hon och C kommer hit, och tar med sig lunchen de skall äta. , så vi kunde äta tillsammans . P hade kompis hos sig som han åt tillsammans med och K arbetade. Tack för mat och trevligt sällskap.
Vi hade en mysig eftermiddag tillsammans, och lyckligtvis kom det fram fyra rådjur och åt av ensilage och pellets som vi lägger ut till dem.
C fotade dem med sin nya julklapp, en rosa mobil. Hon upprepade gång på gång, "vad vackra de är", och när hon gick från fönstret där hon tittat på dem sa hon, "de är bedårande" :)
Innan rådjuren kom fram, hade vi suttit länge och tittat på fågelbordet, där det var intensiv verksamhet bland Talgoxar, Blåmesar, Tofsmesar, En-och Talltitor, Domherrar och Nötskrikor.
Bara att sitta tyst länge och titta på de vilda fåglarna runt fågelbordet, är lite som att meditera. Underbart.
Till Dig, som läser min blogg, vill jag önska ett riktigt GOTT NYTT ÅR! Kram.

T.C.Y

2 kommentarer:

  1. Fantastiska Gun! Så vackert skrivet i bedrövelse och elände! Gråter i hjärtat med er men det blir bättre! Ha ett gott nytt år och hälsa K så väldigt mycket från oss alla.
    Kenneth m familj

    SvaraRadera
  2. I alla svårigheter har ni det bästa av allt, omtanke och kärlek för varandra.
    Fina rådjur och roligare när de äter ensilage än av trädgårdens växter.
    God fortsättning på det nya året önskar jag er.
    Kram
    Gunilla

    SvaraRadera