fredag 24 december 2010

Midvinternattens köld är hård......


Vilken vinter! Mycket snö och riktigt kallt, känns lite som barndomens vintrar.
Resorna till Jönköping har den sista tiden gått på rejält hala vägar. Igår var det som att åka genom ett Jenny Nyström landskap. Helt otroligt vackert, med all rimfrost på träden.
K har nu avverkat 25 av de planerade 34 strålningarna. Vissa dagar har varit riktigt jobbiga för honom under strålningen. Biverkningarna ger sig mer och mer till känna. Det enda han kan `äta´ nu är energidrycker, så det blir inte mycket julmat för varken honom eller T. Det ska vi ta igen i början av Februari. Jag har förberett ett julbord för dem då.Även huden på halsen har blivit sönderbränd och lite sårig av strålningen, trots olika salvor.Efter behandlingen i morgon blir det tre dagars uppehåll.
Julförberedelserna är så gott som klara nu, men i mindre omfattning än tidigare år. M och J var här tredje Advent och bakade pepparkakor. M hade på lördagen före tävlat i Luciapokalen i Göteborg. Placering första plats, vilket han firade med pepparkaksdeg på söndagen. Det var han väl värd, efter att ha ätit betydligt mindre kalorier än vanligt sen 11 augusti.Hård träning och mindre mat så lång tid gav resultat. Jag citerar lokaltidningen VN " "Gamlingen" Söderström vann Luciapokalen". Jag tycker uthålligheten att klara hela vägen fram till tävlingen, är lika mycket värd som placeringen.
Efter det som var årets sista pepparkaksbak, bakade jag en ny sort kakor. Det var ett recept som jag fått via facebook av facebook- och orkidévännen K. Jag kan rekommendera dem, för de är goda ;)








På Luciadagen var jag i Värnamo och tittade när Värnamo Lucia kröntes. Fin Lucia, musik och sång bjöds det på. Lilla C var med som tärna,eftersom kören hon sjunger i också var med och sjöng. När T tog en närbild på C, fick vi se när vi tittade på bilden i kameran, hur hon skojade med oss :D På det sättet,när hon tittar på näsan, brukar hon och Morfar göra mot varandra, ofta när vi sitter och fikar.

I tisdags, efter strålningen,tittade vi in en stund till T, som fick sin SISTA cellgiftsbehandling.Hon har varit helt fantastisk under behandlingstiden. Som A sa till mig när hon ringde, "sista behandlingen på dagen när vintersolståndet inträffar, ......mörkret vänder mot ljusare tider. Ett gott omen."
K och jag har fått våra bästa julklappar redan. Tina avslutade cellgiftsbehandlingar , och idag fick K veta resultatet på PSA-provet,"ett alldeles utmärkt resultat" enligt läkaren. Underbart!!!
Jag har tagit efter en idé av facebook- och orkidévännen A M. Vi skickar inte några julkort i år, utan skänker pengarna till välgörande ändamål istället,vi har valt Cancerfonden. Många bäckar små.....

Våra tankar finns ändå hos de vi skulle skickat julkort till och vi önskar alla
EN RIKTIGT GOD JUL och ETT RIKTIGT GOTT OCH FINT NYTT 2011

2 kommentarer:

  1. God fortsättning på julen. Jag anar ljusglimtar för framtiden. Må det vara så.
    Trodde T skojade när hon visade bild på sin bror från tävlingen. Vilka fina barn ni har.
    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Å min å syrrans vägnar vill jag säga...Tack Gunilla!

    Ang "ljusglimtar för framtiden" anar jag också att det är så...

    Magnus

    SvaraRadera