lördag 11 december 2010

Änglaljus och strålningsstudie

Istället för att sitta och sticka i väntrummet, var jag idag med inne när K strålades. När K hade fått på masken och spänts fast på britsen, fick jag följa med till rummet där, den underbart genomgoa personalen genomförde strålningen. Jag måste erkänna att K är fantastisk, som genomgår denna procedur fem gånger i veckan. Han har inget val, men på det sätt han accepterar det. I LOVE YOU.
Jag fick lov att dokumentera med bilder, intressant för K att kunna se hur strålningsmaskinen sköts. Jag har fått lov av honom att visa en bild, där han har masken på sig. Det får inte skilja många millimetrar hur han ligger, därför skruvas masken fast i britsen.

Veckan har flutit på bra. Så gott som varje gång vi åker hem efter strålningarna, berömmer och rosar vi personal inklusive läkare. Så fort K berättar om något han besväras av, kontaktas berörd läkare och annan eller ny medicin ordineras. I onsdags kom en läkare för att titta på huden på halsen, som börjar bli irriterad, och skrev ut annan salva. Eftersom det är näst intill omöjligt att svälja nu, eftersom det gör så ont, har en läkare skrivit ut morfin, en läkare kallades dit idag, för att skriva ut slemlösande, eftersom strålningen irriterar slemhinnorna och vill sätta sig i halsen och medicin för magen, eftersom morfinet sätter sina spår där.
Tidigare i veckan hade vi med oss en kasse med energipulver och energidryck hem. Dietisten var inte nöjd med att K gått ner drygt två kg, så nu hoppas vi det stannar vid den viktminskningen. En veckas matsedel består nu av varierande soppor med Hönökaka och feta pålägg, gröt och välling. Allt med extra matfett och grädde tillsatt.
Tandhygienisten var mycket nöjd med skötseln av tänderna, något som också är viktigt.
På Måndag blir en intensiv dag, med strålning, läkarbesök, dietist och tandhygienist.
Väl hemkommen på måndag, skall jag åka till Värnamo för att se på Luciakröning, där lilla C är med sin kör och sjunger.
Jag har känt av lite värk i halsen och konstant värk över pannan de sista dagarna och var rädd för att jag bar på bihåleinfektion eller halsfluss. På vägen upp till Jönköping ringde jag därför Gnosjö Vårdcentral, och fick tid samma dag, när jag talade om att jag inte fick smitta varken T eller K, som går på behandling för cancern. Så skönt med så positivt bemötande.
Efter att jag fått träffa en trevlig och sympatisk `hyrläkare´, fick jag beskedet att det varken var bihåleinflammation eller halsfluss. Pust och stor lättnad. Många andra prover togs, men de räknar jag med ska vara ok.
I eftermiddag har vi haft besök av T, K och C. K och C var ute och åkte pulka en stund, P skulle följt med och kört cross, men det var aningen kallt för det.
Veckans höjdpunkt var i Onsdags, när jag och väninnan M var på konserten Änglaljus i Anderstorps kyrka. Det var tredje året i rad, och årets konsert var den bästa av de tre. Helt fantastisk. John Kluge hade i år med sig Tenori, en duktig kvinnlig artist och Johan Stengård.
Vad vore livet utan musik? "Musik ska byggas utav glädje", så sant så, och för mig bygger musik även glädje :)


T.C.Y

3 kommentarer:

  1. Ja det är ingen lätt behandling på några vis....fy.... Men han är duktig och jag tror att det är en fördel att han avrit rökdykare och har haft mask för ansiktet innan...även om denna är MYCKET MYCKET besvärligare <3 <3

    SvaraRadera
  2. Vi, jag och H tittade på den enorma masken och känner stor respekt och medkänsla med K, för att han klarar det så bra.
    Fint du spelat in från konserten.
    Önskar er en vilsam helg.
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Tack Gun för att du skriver så fint och låter oss som tänker på er ta del av allt ni genomlider. Kramar i massor till er alla!
    Annette

    SvaraRadera