torsdag 18 augusti 2011

Lite matprat.

Arbetslusten har så sakteliga återkommit för oss, efter Kristers infarkt.

Gräset växer som bara den, inte konstigt med vädret som har varit. Sol och regn har bytts av, samtidigt som luftfuktigheten har varit hög. Åkgräsklippare och handgräsklippare med motor,.....vilka suveräna uppfinningar ;)
Jag vet, vi behöver inte klippa gräset själva, det är många som erbjudit sig att göra det åt oss, och det är vi så tacksamma för. Men det känns skönt att röra på sig, när man kan göra det i  den takt man själv känner att man klarar av.

När Krister kom hem efter sin dagliga promenad, hade han hittat för oss, årets första kantareller .
Ikväll blev jag därför bjuden på smörstekta kantareller, när jag var klar med ogräsrensningen, som var välbehövlig. Ja förresten, jag blev tidigare idag, bjuden på middag också :)




I söndags fick jag för mig att baka bröd (en limpa), efter ett nytt recept. Den kommer säkert vara ganska länge, den är inte direkt `delikat´, men ändå helt ätbar.
Jag testade att göra en mysli också, som blev god och krispig.






I växthuset finns det nu lite godsaker att hämta.







                                        Tomaterna behöver mer sol för att mogna ordentligt.






                                       
                                                      Vindruvorna ger rekordskörd i år :)






Luktärtor, som växer utanför växthuset.


I morgon skall Krister till Värnamo för att träffa en sjukgymnast. Hoppas hon blir belåten med resultatet av hans  träning.

 T.C.Y













2 kommentarer:

  1. Det är helt otroligt vilken ro och tillfredsställelse ett växthus kan ge. När man sedan får skörda tomater, gurka m.m. då är lyckan stor. Ha det så bra. Kram Sollan

    SvaraRadera
  2. Härligt att det går framåt med Krister.
    Sol till våra tomater (jag har 4 st) det önskar vi ju naturligtvis.
    Nu kom det en regnskur till här. Bläää.
    Ha det bra ändå

    SvaraRadera