söndag 12 februari 2012

En månad för sent, men idag har växthussäsongens förberedelse sparkats igång.  Vinrankan har `friserats´ ganska  kraftigt.
Jag har jämfört förra årets beskärning, på bild, med årets och har insett att jag nog har gått lite för hårt fram med sekatören.
Sommarens vindruvskörd får visa vilket.
Det var varmt och skönt inne i växthuset, solen värmde så gott genom glaset.
Det är inte någon vacker syn där inne nu. Grenar, torkade blad och en massa skrumpna vindruvor ligger överallt. Mörkret gjorde så att jag inte kunde städa upp efter min framfart bland grenarna.








 Efter middagen tog vi en solskenspromenad.
Istället för att ta stigen längs med sjön, gick vi på isen.
Jag är helt säker på att isen hade burit över hela sjön. Kanske jag är feg, men vi höll oss nära stranden.
Vi har stor respekt för sjöisar, både Krister och jag.



Solnedgången idag, var nog den mest intensivt röda, som jag någonsin sett.

Om det är mig eller kameran det beror på, att jag inte kan återge färgstyrkan på bilden, vet jag inte. Troligtvis en dålig kombination ;)






Efter Tv-programmet, "Så ska det låta", som inbjöd till många skratt, bakade jag mitt bröd.
Två limpor, som kommer vara i flera veckor.

Sportlov nästa vecka för våra skolungdomar. Hoppas det blir lika skönt väder hela veckan, som det har varit idag.

T.C.Y

3 kommentarer:

  1. Härlig. Mycket på gång. Värme i växthuset. Så gott det låter. Bagare brukar ju vara uppe på morgonen och baka. Gissar att det blev bra ändå.

    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Härligt Gun. Nu vet vi att våren är på gång. Njuter av de stunder solen är framme, fågelsången så skön. Änlatrumpeterna skall snart få lite lyse på sig, men det dröjer innan de får komma ut.
    Har varit i Falköping på hörselkontroll idag, förhoppnings vis får jag hörapparat.Efterlängtat.
    Ha det gott och fortsätt njut. Kram

    SvaraRadera
  3. Våren känns långt borta, men ändå inte. I år ligger det ingen stor vall utanför dörren... så du kan komma in i "glashuset". Vilken himmel....himlen är oskyldigt blå...vad är då denna himmel tro?
    Vi kommer ut i morgon och grillar korv och flääääsk hade vi tänkt. Hoppas ni är hemma. ;) PÖSS gaella o co

    SvaraRadera