söndag 2 september 2012

Vad gör vi med vår jord?




  Guardian Angel September  



1:sta September, och ett underbart höstväder.

När väl molnen skingrats på förmiddagen och solen visade sig, var det så skönt.
Sol och hög frisk luft, så får gärna höstvädret fortsätta att vara, tills snön kommer.
Nej nej, inte tänka på någon snö ännu ;)

Jag hade en skön stund på eftermiddagen, när jag satt ute i en solstol och läste.
Boken heter "nu vill jag sjunga dig mina sånger", av Linda Olsson.
Boken har jag lånat av Tina, och hon sa " har man väl börjat läsa den vill man inte sluta".
Jag är villig att hålla med.

Senare på eftermiddagen blev det en tur på cyklarna igen :) Till slut hamnade vi hos  min bror och svägerska, en liten kort men trevlig visit.

Jag tittar inte så ofta på tv längre. Men i kväll är jag tacksam över att jag gjorde det.
Det var programmet, Fridlyst, en naturserie.
Kvällens avsnitt var  från Borneo, med  Matias Klum, Börje Salming och hans dotter Theresa.

Det var ett trevligt men samtidigt deprimerande program.
Man fick se hur regnskogen skövlats, för att ge plats åt   palmoljeindustri, på både djur och växtrikets bekostnad.

Skogarna skövlas i jakt på värdefullt timmer och för att ge plats åt storskaliga oljepalmsplantager.

Nu funderar jag över, "vad ska jag undvika att konsumera, för att inte gynna den här industrin"?



http://www.wwf.se/vrt-arbete/arter/1125849-orangutang


http://www.sydsvenskan.se/varlden/brattom-att-radda-utrotningshotade-arter-pa-borneo

Nästa lördag kommer ett nytt avsnitt.
Var och vad det handlar om vet jag inte ännu, men programmet får jag inte missa.












T.C.Y........ och om vår jord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar