söndag 14 oktober 2012

Härliga höstdagar





När min gamla trogna symaskin för egen maskin började sy så det rök om det, var jag övertygad om att jag sytt på den för sista gången.
Men, vad glad jag blev när reparatören ringde och sa att nu är maskin lagad. Och till ett billigt pris också.
Jag hoppas reparatören har rätt i sin kommentar, "maskinen är ju bara 18 år, så den kan du sy på i många år till". Med andra ord, min Husqvarna är ung trots de  40 + åren.


Veckans väder har varit helt underbart. Rena önskevädret för årstiden.

Och perfekt väder för höststädningen i växthuset.
De få vindruvor som fanns kvar plockade jag och kastade på komposten, de smakade nu mer vin än vindruvor.
Alla blad på vinrankan ruskade vi ner, och när det var klart, sög Krister upp allt med lövblåsen / sugen.

Dagen före vi röjde ut växthuset, planterade jag om Cymbidierna, de mest otympliga orkidéerna som jag äger. Rotklumpen och bulberna på de allra största, var så svåra att dela,  så jag fick ta till den största kökskniven.
När jag kämpade på med omplanteringen, bestämde jag mig för att, inte någon mer Cymbidium. Det räcker med de tio, som finns.
När häften av plantorna var omplanterade, hade jag inte fler innerkrukor i passande storlekar.
Det blev en tur in till Blomsterlandet. Där fanns bra sortiment på krukor, så jag fick med mig de storlekar som jag behövde, plus.......................en sådan där växt, som jag inte skulle köpa fler av.

Kalla det för dålig karaktär, orkidéberoende eller svag för orkidéer, men jag var bara tvungen att ha med den hem också.



Cymbidium


I måndags startade älgjakten.

Jaktlaget, där Krister ingår, började jaga först i torsdags och fortsatte på fredagen.
Bra utdelning blev det på de två dagarna. En stor älg varje dag. Det gick snabbt att fylla kvoten på vuxna djur.
Det blir lite påfyllning till frysen.



T.C.Y.












2 kommentarer:

  1. Mamma mia. Alltså, det gäller ditt sista blominköp.
    Helt rätt. Varför skall man sätta punkt för allt som är trevligt. Du får säkert snart njuta av praktfull blomningen.

    Kram
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Dååå gåååå jag ner i min källare där nere...och tar fram min gamla symaskin...
    Fina bilder. Och orkidén, klart du ska ha den, vart ska annrs mössen sova i sommar ;)

    SvaraRadera