söndag 7 oktober 2012


 


Ja, nu är hösten här på riktigt.

Det märks, inte bara på att träden börjat tappa sin löv och att dagarna blir kortare och kortare.

 Lika glad och upprymd, som jag blir på våren, när jag hör och ser tranorna kommer tillbaks från södern, lika vemodigt tycker jag det är, när de i v-formation flyger söderut igen på hösten.
Två gånger fick jag uppleva detta igår. Först hördes deras högljudda "sång", innan jag lyckades hitta flocken högt upp bland molnen.
Eftersom jag, hade kameran med mig ute i trädgården, lyckades jag fånga fåglarna, om än otydligt, på bild.




Alla perenner, som för ett par veckor sedan fick flytta in i växthuset, har nu fått lämna det, för att tillbringa vintern under växtbelysning i källaren.

Det var mycket klippande och rensande av vissna, ruttna och till och med mögliga blad och blommor, innan jag kunde flytta in dem. Det är väl ännu ett bevis på den blöta sommaren vi haft i år.

Det finns också de plantor, som blommar mer än de någonsin gjort under sommarsäsongen.
Bland annat en Fuchsia, som jag fick som liten stickling förra året av orkidékompisen Lena.
Vilken blomsterprakt det blir i källaren framöver, om alla knopparna slår ut.


Tack Lena.

 Skottkärran och barnbarnens skrinda, "pinnavagn", fick fungera som flyttfordon.

Det är vemodigt att "ta farväl av sommaren", som Lasse Berghagen sjunger, men jag tycker om hösten.
Det är inte så många måsten då, och framför allt mer mys med tända ljus, och när det blir kallare elda i öppna spisen.

Nu finns bara de orkidéer, som vill ha lite kallare temperatur innan de får flytta in under orkidébelysningen i källaren, kvar i växthuset.
Innan dess ska de planteras om, och det är lite extra jobbigt, för de är stora och otympliga, men så fina när (om) de blommar runt jultiden.

Vinrankan tappar bladen snabbt nu, och jag är glad för att de flesta vindruvorna har tagits tillvara på.

I morgon (läs måndag) ska jag köpa stora planteringskrukor och orkidékompost. På måndag har vi blivit lovade uppehåll och sol, och då ska det planteras orkidéer utomhus.

T.C.Y.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar