tisdag 25 mars 2014

De två lönnarna, som står på var sin sida om trappan, fick i helgen en rejäl omgång med sågen.

Magnus kom och hjälpte oss med det, och mycket var det som sågades ner. Allt efter vår önskan.
I sommar kan vi nog inte räkna med, att de hamlade lönnarna ger oss den skugga, som de gjort tidigare år.
Vi får vara glada över att de två gamla träden stått pall, för alla stormar som farit fram under senare år. Det ena trädets stam är som helt urholkat, med bara ett halvt skal kvar.


Med Magnus´s styrka och energi, ändrades trädens utseende snabbt.




Cajsa var här på besök lördag till söndag. Myspys!

Det tog inte lång stund, innan hon tog på sig Mormors "trädgårdskläder," jacka, handskar och stövlar.
Sedan hämtade hon räfsan och räfsade ihop alla smågrenar, som  Morbror Magnus sågat ner.
Tillsammans drog vi bort alla grenar till ängen, där vi nu har ett fint påskbål.




Besvären med värk och begränsade rörelser i axel och arm, fick sjukgymnasten att skicka en remiss till läkare för en kortisonspruta, vid sista besöket.
Idag hade jag tid för det på Vårdcentralen. Det blev inte en utan två sprutor, och säger jag att den ena sprutan inte kändes, då ljuger jag rejält. Men nu är det gjort, och jag är förväntansfull på att det blir mycket bättre om någon dag.
En remiss till röntgen på Värnamo sjukhus, blev det också. Jag tycker det är toppenbra med "drop in" på röntgenmottagningen. Väntetid och röntgen tog ungefär tio minuter.

Att odla orkidéer är så varierande. Både när det gäller skötsel, utseende på både blad och blommor.
För tillfället blommar två plantor i odlingsskåpet, och så klart Phraggen, som jag följt med kameran från knopp till utslagna blommor. Petalerna eller "mustascherna" fortsätter att bli längre för var dag.



 
 I odlingsskåpet, Chiloschista segaway.
 Ingen bra bra bild. De är svårfotade de där småttingarna. Storleken på blommorna är ca. 8 mm



I odlingsskåpet Dendrobium garettii.

 Storleken på blommorna är 9-10 mm. Det växer inte pengar på plantan i vanliga fall, men visar propotionerna till blommornas storlek.





Phragmipedium wallisii. Blomman jag mätte är 55 cm från blommans topp till slutet på petalerna.
Här kan man tala om långa mustascher.

T.C.Y.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar