söndag 3 oktober 2010

Livet går inte alltid som på räls.


Ibland spårar tåget ur,då får man ta nya tag för att komma upp på rälsen igen.
2010 har varit, på många sätt bra, men har också präglats av tråkigheter.
Med godkännande av T, som också bloggar, och av käre maken K, kommer jag berätta lite om tiden från Mars till nu.
Ordet "hata", är ett mycket starkt och otäckt ord, men jag hatar ordet cancer. Jag frågade en läkare, som vi nyss varit i kontakt med, om det inte finns ett annat ord för cancer. Nä, det gör det inte.Men när jag och barnbarnen diskuterar denna sjukdom, kallar jag den för "sjukdomen" och cellgifter för medicin.Jag tycker det låter mer humant.
I Mars fick vi det fruktansvärda beskedet att vår dotter T fått besked om att hon har bröstcancer. Chock!! Hennes blogg http://gaellagaella.blogspot.com/
En fantastiskt fin sommar fortsatte in i Augusti, då vi fick ännu ett fruktansvärt besked, K har prostatacancer.Detta kunde bara inte vara sant. Inte både pappa och dotter kan få sådana besked, inom loppet av ca fyra månader.
K fick samtidigt en remiss till öron-näs-hals. Efter undersökningen berättade läkaren att han hittat "något". K frågade om det är cancer. Svar, "kan vara det". Tur att både K och jag satt, för då försvann maken under våra fötter.
Remiss till ö-n-h i Jönköping. Samma undersökning, och nu är vi framme vid en järnvägsstation.
På torsdag bär det åter igen av till Jönköping, då skall det under narkos, tas prover i halsen. Ny väntan väntar igen.
Vid ett tidigare besök på Urologen i Jönköping, då det skull bli bestämt, om det var operation eller strålning som skulle gälla för prostatacancern, det blev varken det ena eller andra i nuläget. Läkaren ansåg att det var viktigare att prioritera halsen. Det som gäller är, att kontinuerligt ta psa-prover för att ha läget under kontroll.
Som ö-n-h-läkaren sa, "de flesta patienterna tycker det är `skönt´, när de fått ett besked, och kan hoppa på tåget", Så nu stannar vi vid den här hållplatsen till Torsdag, så får vi se vart tåget tar oss.
T.C.Y (= Take Care of You)

3 kommentarer:

  1. LOVE <3
    Mitt hjärta är ditt,
    ditt hjärta är mitt
    och aldrig jag lämnar det åter.
    Min lycka är din,
    din lycka är min
    och gråten är min när du gråter.

    SvaraRadera
  2. Min kära vän!
    Hur kan detta vara möjligt! Hur mycket ska du och din familj klara?Jag gråter med dig och hoppas på positiva besked från Ö-N-H!
    Kramar
    från
    Annette M

    SvaraRadera
  3. När jag sitter här och skriver ser jag alla stora stenar på din blogg. Förstår att du känner som ni tillsammans skall flytta på dom.
    När jag läste om allt som drabbat K tänkte jag, nej detta kan inte vara sant.
    Vi tänker på er
    Gunilla

    SvaraRadera