torsdag 10 mars 2011

Mars, en nyckfull månad

I går kände jag plötsligt röklukt inne i huset. Aha, jag tyckte jag kände igen den där lite speciella röklukten från tidigare vårar. Ute sken solen och vad fick jag se när jag tittade ut? Det var K som hade fått kli i fingrarna. Han hade hittat en liten, snöfri plätt på ängen, och den skulle givetvis luntas :) Detta är obligatoriskt varje vår, men normalt brukar snön ha försvunnit, innan luntningen påbörjas.



   Idag var det en helt annan syn jag såg, när jag tittade ut. Vad det snöade!!!! Det var sådan snöflingor , som jag vill ha på julafton,men de föll inte lugnt och fint, utan for med vindens hastighet  och riktning. Nu vill jag inte ha mer snö. Nu får det räcka för denna vintern. Fast jag är ganska säker på, att vi nog får räkna med mer snö och ända in i April, om inte längre. Hoppas jag har fel.


 När jag ser bilden på orkidén vid fönstret, tycker jag kontrasten är mäktig. En maffig Cymbidium, som står innanför fönstret och tittar ut på det ymniga snöfallet.

T.C.Y

3 kommentarer:

  1. Luntning är ett klart vårtecken... -:)...,så ock är min korta Mc-tur på James CBR i Tisdags.

    Fina foton å välskriven text!

    Mg

    SvaraRadera
  2. Det måste ha varit rejält med kli i fingrarna på pappa. Kan förstå att han längtar till att göra "vardagliga" saker. Livet kommer liksom tillbaks då. Ja snön får gärna försvinna snabbt nu. Är det cymbidien från Jkp på Bl.landet när vi var på träffen tro, den som du beställde.?

    SvaraRadera
  3. Återigen har du lyckats med dina kära Cymbidier. Grattis.
    Härligt att lunta och att K har energi för sådan sysselsättning. Hoppas det fortsätter.

    SvaraRadera