måndag 28 mars 2011

Sommartid, vårens första fjäril, och nysnö.



                                                    Några orkidéer, som  som blommar nu.









  En gammal orkidésort, Coelogyne cristata, kallas också för Snödrottning.    



 I lördags såg jag årets första fjäril. Det är  lika speciellt varje år. Jag tycker sommaren är på god väg, när jag ser årets första fjäril och sedan när sädesärlan, "Ärland Ärlandsson" kommer tillbaks från sin övervintring på varmare breddgrader..
 Visst är det komiskt! I går kväll föll stora snöflingor, som återigen gjorde  marken vit. Detta nyckfulla väder får vi säkert räkna med långt in i april.
Jag fick hem några nya orkidéplantor i lördags. Det var "orkidévännerna"  J, M och H från Jönköping, som kom på förmiddagen och hade med sig orkidéerna, som jag har köpt av M. Vi fikade och som alltid, blev det mycket orkidéprat.
På eftermiddagen grattade vi M, som tagit klivet in i pensionärsklubben. Med mig hem hade jag receptet på kladdkakan, som hon bl.a bjöd på. Den var sååååå god!

Natten mellan lördag och söndag, är en magisk natt. Att klockan ska flyttas fram från 02:00 till 03:00 en gång om året, det har jag vant mig vid, men för min kropp tar det minst en vecka varje gång, innan den vänjer sig vid omställningen.
Igår var det en  sådan där dag, där tiden gick utan att man vet vart den har tagit vägen. Det blir väl lite så, när man har något framför sig som väntar, något man önskar vore avklarat.

En runda ut till växthuset blev det ändå igår eftermiddag. Där var så skönt, solen värmde gott genom glaset.
Jag satte mig i min gamla korgstol, som jag hade i mitt flickrum på 50-talet, lade upp fötterna på en bänk, vilade huvudet mot stolen och vände ansiktet mot solen. Där satt jag och planerade hur jag skall organisera, när det är dags att starta upp växthuset igen. Plötsligt kändes det inte så skönt längre, jag hade somnat och sovit i över en timma. När jag vaknade hade solen försvunnit, inte alls konstigt att jag frös.
Då smakade det bra med nybryggt kaffe, som K bjöd på när jag kom in :)

Ofta, ofta tränger tankarna på mina tre kära, som drabbats av sjukdom, bort alla andra tankar.
Marie Fredriksson, med sin fina röst, har bevisat att denna avskyvärda sjukdom verkligen kan besegras.

Marie´s inspelning av "Tro", tycker jag är så fin, jag delar gärna med mig av den till dig :)
http://www.youtube.com/watch?v=zQNQHMLJzG4&feature=mfu_in_order&list=UL

T.C.Y

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar