onsdag 4 juli 2012

Det är härligt med barn

Jag har sagt det många gånger tidigare, och jag säger det åter igen.
BARNBARN ÄR LIVETS EFTERRÄTT.
I 17 år har vi fått smaka och njuta av den efterrätten. 

Nu  och två dagar framåt är det "minstingen" Cajsa, som förgyller vår tillvaro.

När pappa och storebror kom och lämnade henne var jag inte inne. 

Därför när jag fick se hennes packning, fint samlad på en plats i hallen, för två dagars vistelse, kunde jag inte göra annat än att le och bli varm inombords. 
Allt hade hon packat själv :) 




                                                                          




I resväskan finns allt (och bra mycket mer än vad hon behöver), men väl genomtänkt. Till och med medicin hade hon fått med. Innehållet i en väska tycker jag är för privat för att fotograferas ;)

Observera kastspö, metspö och GEVÄR (storebrors) i bakgrunden på bilden. 
Underbara lilla flicka. 
Tanken bakom att cowboyhatten, har jag inte fått kläm på ännu, men fiskelådan är så klart bra att ha till både metspö och kastspö, och hjälmen är bra att ha om hon och morfar ska ta en tur med fyrhjulingen (här finns annars hjälm till henne :)  )

Ett kakrecept på "Lyckokakor" hade hon letat upp på internet, och skrivit ner. Så i eftermiddags åkte vi iväg till affären för att köpa polentamjöl. Det hade inte mormor hemma.
I varje kaka skall det bakas in en liten lapp med någon mening eller ord på. Hon har förberett 30 skrivna lappar, för som hon sa, "det blir 30 kakor".
Nu får vi bara se hur mycket tiden räcker till. Blir det skjutning, fiske eller bakning, som kommer stå på schemat för i morgon.

Efter kvällsmaten frågade jag om tösabiten var mätt. "Naaeee", inte riktigt. Hon sa jag kan ta en frukt, om det finns.
Efter en titt i kylskåpet frågade hon om hon får göra fruktsallad. Givetvis fick hon det :)

Jag tycker det blev en delikat fruktsallad, som hon gjorde efter egen fantasi. 
Som mormor kan jag inte annat än tycka att Cajsa är en riktigt kreativ, duktig och påhittig 11-åring (om 2 månader)





I kväll upptäckte jag något som jag tycker riktigt, riktigt illa om. Jag fick se en otäck fästing, som bitit sig fast på ett ben. Grrrrr otäcka rackare.
Som tur är har vi kvar Amadeus fästingborttagare. Den är en outstanding bland övriga som vi testat. 

Efter den upptäckten fick Cajsa en noggrann genomgång på hela kroppen. Men skönt, jag kunde inte hitta någon på henne.
När jag höll på och undersökte henne, kom hon med en ganska logisk kommentar.
"Jag fattar inte varför Noa tog med fästingar på Arken. Men jag tror att någon fästing hade satt sig på ett annat djur, så att den kunde komma med".

T.C.Y.

1 kommentar:

  1. Älskade lilla gumman vad hon har packat. Vad kul hon haft. Kram T

    SvaraRadera