söndag 8 juli 2012

Guardian Angel. Juli



 I torsdags kväll blev Cajsa hämtad av pappa Klas.
Det var tre härliga dagar vi fick ha flickbarnet hos oss. Det känns alltid tomt, efter att barnbarnen har varit här. Och tyst ;) :)

Lönnarna, som växer vid entrén, behöver beskäras varje år. Det gjorde Klas åt oss, (med hjälp av
 Cajsa :) )
Tacknämlig hjälp.

Idag på förmiddagen, började jag och Krister med att måla lusthuset.
Det var bra målarväder, men med en aning för hög luftfuktighet.

Vi tog paus från målandet, för att äta middag och en liten vila i horisontellt läge.
 Det kunde blivit en lång vila, om vi hade velat. Som tur var hann vi inte börja måla igen, innan regnet kom :(  Vi hade ändå tur, för det som vi redan hade målat, hade hunnit torka.

Igår när vi var och handlade, träffade vi G och R, två före detta arbetskamrater till mig. Efter en stunds prat, slutade det med att vi bestämde att vi skulle ses hemma hos dem på kvällen.
Det blev en spontan och trevlig kväll.

Innan vi åkte, tog jag en koll i odlingsskåpet.
 Oh my Good!!!!!!!!!
Snabbt fram med kameran, för där fanns två helt underbara blommor. Och jag som inte ens hade sett att det funnits knoppar tidigare. Vilken lycka! :)
Det är första gången som den, Dendrobium jekinsii,  blommar, och då är det lite extra speciellt.
Plantan köpte jag av "orkidékompisen" M från Jönköping i mars - 2011.

En bild på de två solarna i odlingsskåpet.

Håll till godo :)



Närbild på blommorna, som är 2-2,5 cm breda.



I morgon hoppas vi på uppehåll, och nya tag med målarpenslarna.

T.C.Y.


1 kommentar:

  1. Så fint sommaren flyter på i Nordåker. Roligt att ditt skåp överraskar med så söta små blommor. Mitt eget skåp är tomt och avstängt sedan ett par månader sedan, fast det går att starta upp igen när tiden är mogen.
    Ha det bra
    Gunilla

    SvaraRadera