fredag 20 juli 2012

Vi har i alla fall haft tur med vädret.....

.......mellan regnskurarna :)

Denna sommar kan man inte klaga på torra gräsmattor och att gräset inte växer.
För om någon gång, så stämmer väl talesättet "det växer så det knakar".
I måndags klippte Krister gräsmattorna (jag också, fast  bara lite :o )
En kort stund efter han var klar med klippningen, började regnet ösa ner.

I tisdags klippte han vägrenar och slänter med röjsåg. Utan regn. Men samma som dagen före, när han avslutat klippningen, började det regna.
Det kan man väl kalla, trädgårdsarbete mellan skurarna. Man skall ha tur ibland :)

I går var det "nötabuskarnas", (hasselnöthäckens) tur att bli friserad. Några få regnstänk kom det under tiden, men det var allt regn för den dagen.




När vi rensade upp efter klippningen, fick jag se en  Fingerborgsblomma, Digitalis purpurea, växa ensam och undangömd under häcken.


Om växter kunde tänka, tror jag plantan tänker, "ensam är stark" :)

Enligt Wikipedia, är hela växten giftig och 2-3 blad är dödlig dos för en vuxen.
Digitalis har medicinsk användning som hjärtmedicin.
Växten kallas också fingerborgsört, fingerhatt, biskopsmössa, madams tofflor.

Jag tyckte blomman var så ståtlig och fin i sin ensamhet, så den skulle förevigas på bild. Trots att det växer både rosa, vita och violetta Fingerborgsblommor här.

När jag väl hade kameran med mig i trädgården, fortsatte jag att fotografera lite annat som blommar nu.




Ljuvliga Penséblommor, finns med bland blommorna, som hälsar välkommen vid ytterdörren.
Plantan fanns i en påskgrupp, som vi fick från Tina´s familj.
Jag hoppas den går att övervintra till näsa sommar.



Luktärtor i läckra pastellfärger. Patricia, especially for you ;)





 Vid ena sidan av lusthuset samsas en Tofslilja och en växt, som jag inte kommer ihåg namnet på :(
Jag fick den som en liten stickling, av min syster Alice, när jag fyllde 60 år.
Fågelbadet, i form av ett löv har Tina gjort.


  Och vad är detta då????


En meditationsbänk, en gåva från min man :)

Jag skämtar inte, när jag påstår att bänken är min skönaste `sittmöbel´.

Jag går på behandling hos sjukgymnast,  för värk i ryggen nu.
Detta pratade jag och min kusin om, när vi var på besök i Hällevik.
Hon demonstrerade då sin meditationsbänk, och jag testade den.
Krister förstod att jag tyckte det kändes skönt att sitta på den........och nu har jag en.
En duktig gubbe, några  små brädor, gradvinkel, såg, skruv och slutligen lite lack, så hokus, pokus,
 filiokus.......


........här är resultatet :) :) :) Avslappning!!!


Som tack till bänkfixaren blev det nybakade bullar.






T.C.Y.

2 kommentarer:

  1. Helt under bart att vara med i er trädgård,Härlig avkoppling mellan varven och jag kan känna smaken av dina härliga bullar. Fortsatt god sommar på er/Lillsyrran.

    SvaraRadera