lördag 27 juli 2013

Veckan då flitens lampa lyste.


För snart två veckor sedan byggde James min nya dator. 
Jag är helnöjd och trivs så bra med den. Det är inte så konstigt, eftersom han byggt den efter vad han anser, en gammal Farmor, behöver i datorväg.



Här har datortillverkningen påbörjats.



  Efter mindre än en timma var hårddisken klar, och då var det dags att  installera alla de program, som jag ville ha. Och som jag också fick. (Glad Farmor)


Intresserad Farfar följer arbetet.


Vilken sommar, med sol och värme vi har haft och fortfarande har.
Precis som en sommar ska vara. Skönt för alla. För de som har sommarlov från skola, för de som har semester och för oss som alltid är lediga.
Många hyr primitiva stugor under sin semester, utan vatten, avlopp och el.
Jo, el och avlopp har vi kvar, men vattnet är det knepigare med just nu.
Torkan som vi haft en längre tid, fick vår vattenbrunn att ge upp i tisdags.
Vi tar så för givet att det skall finnas vatten, i kranarna.
Men det går bra, så länge vi kan hämta vatten till hushållet hos släktingar .

Dagen efter vattnet tagit slut, fick vi möjlighet att fylla brunnen, med nytt vatten. Dricksvatten och tyvärr vatten som vi måste använda till toan.




Räddande Ängeln, som kom med vatten.

 Alla växter i urnor och blomlådor i trädgården, växterna i växthuset måste också få vatten.
Det har Krister och jag löst på ett, som vi tycker, fiffigt och kul sätt.



Vår egna "tankbil".




 Det är säkert en märklig syn, om någon ser oss när vi hämtar hem vatten från sjön  till växterna .
Jag sitter bakom Krister på pakethållaren, vattendunken ligger bra framtill på 4-hjulingen, och jag håller vattenkannan med vatten i där bak.
"Bättre brödlös än rådlös". 

Veckan som gått har varit en aktiv vecka, för våra äldre "ungdomar".

Patricia har hjälpt oss, för tredje året i rad, att tapetsera om ännu ett rum.
Denna gången gick inte allt som vi tänkt oss. Men! Nu i efterhand skrattar vi åt det, och har ett oförglömligt tapetserarminne med oss.

Vilket öde, för en så vacker tapet. Efter att en vägg var färdigtapetserad, verkade vårderna krympa på väggen.
 Och vårderna krympte, som mest var det 5 mm mellanrum mellan vårderna.



"Nu ska hela rasket rivas, nu ska hela rasket bort"




Det blev liksom lite mer arbete än bara tapetsering. (Smile)

Tapeten revs ner, klister som fastnat på väggen fick vi blöta och skrubba bort, åka köpa nya tapeter, nu till en fondvägg och målarfärg till de övriga väggarna.

Slutresultat? Helnöjda och tacksamma.


Näst sista vården är på plats.


När tapeterna hade rivits ner och det blivit sen eftermiddag, kom Tina, Klas och Cajsa.

Tina hade med sig toppenbra grejer för fönsterputsning. Och det var hennes tanke, att putsa fönstren åt oss. Och gjorde så också.



Första gången våra fönster blir rena med en batteridriven fönsterskrapa.




Klas hade tanken att klippa lönnarna vid gången till huset. Och gjorde så också.



Klas tyckte Kristers nyinköpta häcksax fungerade bra.




Cajsa hade tanken att bjuda på något gott. Och gjorde så också. Hon hade med sig en kladdkaka, som hon själv  hade bakat .

Som avslutning på en händelserik vecka, firade jag/vi den tillsammans med en speciell fru, en Hollywoodfru.
Eftersom jag var lite hustomte, hos min bror och svägerska, när de var på semester, fick jag en flaska vin som tack.
Tack bror och svägerska, jag tyckte vinet var gott. 






T.C.Y.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar