fredag 14 oktober 2011

"Gubben Höst".

Nu har alla perenner i trädgården och orkidéer, som bott i växthuset över sommaren, fått flytta in till sitt vinterboende i källaren.
Det var i "grevens tid", för natten efter vi flyttat in växterna, kom den första frostnatten.
 Ibland ska man ha tur ;)

Jag fotograferade himlen i skymningen, två dagar i rad. Båda bilderna är tagna i samma väderstreck, men så olika varandra.
Ena dagen var himlen i ett rosa-rött skimmer (bilden gör inte rättvisa i hur fint färgad den var). Som ett fint konstverk.





En helt annorlunda bild blev det dagen efter. Lite kusligt svarta moln, som påminde om svart, bolmande rök.






Underbart väder har det varit idag. Lite kyligt, men friskt. Så som det bör, när årets älgjakt har gått av stapeln.
Krister har varit med jaktlaget och suttit på pass i jakttorn.
Bytet idag blev en fälld älgkviga. Behöver avfrosta frysarna, innan köttet kommer.
I morgon är det en ny jaktdag. Hoppas det blir lika fint väder då, som idag.






Växthuset känns så tomt och ödsligt nu, trots att det finns något enstaka smultron, och många vindruvor kvar. Risken är att de ruttnar nu. Kanske jag skulle testa att göra russin av de som finns kvar :)


Som motsats till vissna, bruna löv i växthuset, är här en bild på en av de orkidéer jag köpte på orkidéutställningen i Värnamo.
Fin, eller hur? ;)



T.C.Y

3 kommentarer:

  1. Fina bilder. Jag har liknande orkidé som blommar för fullt nu. Så vackert.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Verkligen roligt att Krister är med på älgjakten även i år.
    Söt Dendrobium du köpte. Jag köpte också en dendrobium som jag skall visa på min blogg när jag skriver nästa gång.
    Hösthälsningar
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Underbart att höra att Krister kan vara med på älgjakten. Hälsa från oss! Du fick tag på en fin D. v-reg. Väldigt lik M´s planta. Kan säkert vara från Karge den med. I morgon åker vi till Hans C. med Niklas. Det ska bli spännande om vi har samma tur som i april och får gå runt i det andra växthuset.
    /J

    SvaraRadera