fredag 13 januari 2012

Att ett besök på IVA på Värnamo sjukhus, kan vara så trevligt och uppsluppet!

I ösregn och  stormbyar, åkte vi så igen till Värnamo sjukhus och HIA.

Krister var i eftermiddag välkommen dit, för att  träffa och prata med några av personalen, som vårdade honom på HIA.

Detta var mycket värdefullt och informativt för honom (och mig, även om jag minns det mesta under hans vistelse där).
Jag är så glad över att han fick träffa dessa underbara sjuksköterskor och undersköterskor, som jag berömt till honom tidigare.

Eftersom Krister inte kommer ihåg något från tiden på HIA, gav besöket många aha-upplevelser.
De två goa sköterskorna, som ansvarade för träffen, guidade oss, efter samtalet runt på IVA. Rummet där K låg, respiratorn med slangen, som jag inte trodde var så grov, som jag idag fick se att den var .
Bra att få vara nedsövd med en sån slang ner i luftstrupen.

Från första natten på HIA, till K blev förflyttad upp på avdelning, förde personalen dagbok och tog kort som klistrades in , för dokumentation.
 Vi fortsatte dokumentationen på avdelningen, både med text och kort. Och gör så ännu vid återbesök mm.

 Dagboken skulle vi ha med oss idag.
Just detta att vi fortsatte med dokumentationen efter HIA, fick vi beröm för. Personalen som vi träffade idag, tyckte det var intressant att få läsa och se bilder om fortsättningen för K, efter han blivit flyttad.
Vi fick frågan om "de" får låna den till ett kollegiemöte, för att visa hur värdefull dokumentationen är för både patientern och anhöriga.
Så klart får de låna den :)

I dag är det "Tjugondedag Knut", och Julen ska dansas ut. Men därom är vi inte riktigt överens Krister och jag ;)
Det är så grått och trist väder, så jag tycker det behövs lite extra mysbelysning, så som ljusstakarna och julgranen ger.
Men tomtarna, de kan få flytta tillbaks till sin plats i källaren.

T.C.Y

1 kommentar:

  1. Det är med ett stort leende jag läser dina rader. Minnesanteckningar är aldrig fel. Hur det än förhåller sig glömmer eller förtränger man en del. Fortsätt NI på denna återhämtningsväg. Vi vill inte vara med om någon dyster tågresa igen.Hoppas de lagt ner den stambanan.Njut av stunden och och de små glädjeämnen som finns omkring.Kram till er båda.

    SvaraRadera