torsdag 28 juni 2012

Regn, knott, och lite annat somrigt.





Så kom då snickaren :)




Taket på lusthuset har farit illa av snö, regn och stormar genom åren.
Eftersom väderprognosen hade lovat uppehåll igår, var det lämpligt för snickaren att ta itu med det
illa åtgångna taket.

Men, framåt eftermiddagen började åskan mullra på lagom avstånd. Det tog sen inte lång tid, innan den kommit riktigt nära, och med den regnet, med rejält kraftiga regnskurar. Allt för att arbetet med taket fick avbrytas :(






"Kolis", var nyfiken på vad som hänt med hans trädgård. Han hoppade runt bland virke och stegar, som om han var ute på upptäcktsfärd.


När vädret inte inbjuder till trädgårdsarbete, då är det så skönt att gå ut i växthuset, och bara få njuta av det,som trots brist på sol och värme, växer.





Första gurkan är klar för att skördas. Det är lite extra högtidligt när den serveras :)



Kösbärstomater



 Tomaterna är på G. Eftersom de är beroende av mycket sol och värme, tar det nu lång tid för dem att mogna.






Jordgubbstunnan ger ovanligt många smultron och jordgubbar i år.

Det är så roligt, varje gång Cajsa är här, då går hon ut till växthuset och plockar och äter av de röda, goda smultronen. Hon trivs och tycker om att vara i växthuset och fixa och dona :)
Ska jag vara riktigt ärlig, och det ska man ju, så brukar jag spara  bären, för att barnbarnen ska få äta av dem.









Vindruvorna ser ut att komma fint i år också






"Årets Pelargon" tycker jag inte är någon höjdare.
Blommorna är små och färglösa. När jag köpte den hade den bara knoppar.  Det blev en överraskning när blommorna slog ut, de var inte alls lika fina som på namnskylten.

I morse vaknade jag av hammarslag.
Vår käre snickare hade kommit tillbaks och fortsatte där han fick avbryta igår.
Idag skulle det bli klart.






Nix, pix!!  Same presidier as last day.
Precis som igår, fick han för regnets skull, avbryta arbetet. Inte är det lämpligt att lägga på tjärpapp (eller vad det är, som skall ligga överst?), på ett genomblött tak.
Vi säger "välkommen tillbaka i morgon", men utan regn ;)

När det hade slutat regna på kvällen, och solen tittade fram igen, fick jag för mig att inventera de vilda orkidéerna.

 Men aj aj aj aj, vad knott.
Jag klädde mig så heltäckande som möjligt, för att få skydd för knotten.
Eftersom jag fotograferade och inte heller kunde dölja hela ansiktet, brände som eld på både händer och ansikte, av de hemska små krypens bett.




Klädd för knott



Det var det värt.
Jag hittade många och fina orkidéer. Fler än tidigare år, och vissa ovanligt höga. Det verkar vara ett gynnsamt år för dem.









Denna skall jag mäta höjden på i morgon.




Slåttergubbe bland Orkidéer












Grönvit Nattviol. Doftar gott på kvällen.







T.C.Y.











1 kommentar:

  1. Fina bilder. Men jisses vad höga orkideerna är....du får skriva hir höga de är. Kram Tina

    SvaraRadera