torsdag 29 januari 2015

Fågelskådning vid köksbordet.


Helgen som gick, var det den årliga fågelräkningen, " Vinterfåglar Inpå Knuten".

Jag räknade inte några fåglar då. Men idag, samtidigt med min frukost och lunch, räknade jag hur många olika sorters fåglar, som var framme och åt av "buffén" i deras "höghus".

Att sitta vid köksfönstret och titta ut, på den intensiva aktivitet det är vid fågelbordet, är ett riktigt nöje. Upplevelsen är lite som att sitta och titta in i en öppen brasa eller ett akvarium. Det ger en inre ro. Samtidigt som jag kan känna mig både lyckligt prioriterad och rik, av vad naturen erbjuder.

På ca. 15 minuter under frukosten, kunde jag räkna till sju olika sorter och sammanlagt med lunchens räkning blev det tio.

Fåglarna från dagens räkning är: 

Tofsmes, Svartmes, Talgoxe, Blåmes, Domherre, Entita, 

Talltita, Nötväcka, Rödhake ( inte så många som övervintrar), Koltrast.

Tidigare i veckan har jag också sett:
 Skata, Stjärtmes, och Nötskrika.

Dessutom två ekorrar, som är framme och äter av fågelmaten.

Jag har sedan länge, funderat att gå med i en fågelklubb, och då också kunna vara med på fågelskådning. 
Det vore verkligen intressant, men så klart bra mycket jobbigare, än att sitta innanför köksfönstret och fågelskåda. (Tänker den bekväma latmasken i mig ;) )






Bild från December 2013





Dagens motionsredskap ;)







T.C.Y.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar