lördag 31 januari 2015

Stackars lilla fina rådjur

 



Varför lyssnade jag inte på min intuition i onsdags? Grrrrrrr!!!!

Inte ett endaste rådjur har visat sig här i vinter. Och någon brist på mat har de ju inte haft, eftersom det varit så lite snö, och inte någon direkt kyla heller.

Tidigare i veckan, när det hade kommit lite mer snö, kunde vi se rådjurspår. 
Så märkligt. De vilda djuren är säkert klokare, än vad man kan tro. Det finns spår vid varje plats, som vi utfodrat dem tidigare vintrar. Något viltfoder har vi däremot inte köpt denna säsongen, eftersom de har tillgång till sin "naturliga" mat. 

När det börjat skymma i eftermiddags, vad fick jag då se? Jo, under en av björkarna som vi har lagt ut foder tidigare år, där står ett rådjur och äter av det lilla gräs, som finns. Oj, vad jag tyckte synd om det. En stund senare, när jag tittade ut igen, då hade rådjuret, lagt sig så fint under trädet. Det kändes, som om det låg och väntade på maten.
Eftersom det inte går att köpa något viltfoder, närmre än på Granngården i Gislaved, fick jag för mig att köpa en säck i onsdags, när jag endå var där och handlade. Men äsch då, det hade börjat regna, så något foder var onödigt att lägga ut. Det blir bara en gägga av det i regnet.
Det är så lätt att vara efterklok. Därför blir det första jag gör i morgon förmiddag,  åka och köpa pellets till rådjuren.


T.C.Y.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar